zaterdag 10 december 2011

Een flinke mond vol

De meeste zoogdieren vind ik saai. Over het algemeen wijken ze niet veel af van het basisontwerp (vier poten en harig) en zijn ze vaak óf lastig te zien omdat ze klein en snel zijn óf groot en lomp en bijzonder inactief. Maar er zijn ook zoogdieren die ik toch wel interessant vind. De eekhoorn is voor mij zo’n dier.
De eekhoorn is voor mij een soort van Nederlandse aap, alleen dan leuker dan bijvoorbeeld een gorilla. Ze zijn speels en kunnen met enorme lenigheid en snelheid door de bomen bewegen. Ook komen ze nog wel redelijk dicht bij als je stil blijft staan en zien ze er leuk uit met die schattige pluimstaart. Ja als ik toch in een Nederlands zoogdier moest veranderen dan moest het denk ik maar een eekhoorn zijn. Dus vandaar nog maar een keer een blogje over de eekhoorn.
In de eerdere blog werd al vermeld dat eekhoorns niet in winterslaap gaan maar gewoon in een nest blijven als het wat te koud word. En met het voorberijden van een dergelijk nest kun je natuurlijk nooit vroeg genoeg beginnen! Daarom heeft deze eekhoorn zijn mond vol mos en andere zachte dingen. Niet allen leuk om te zien maar ook nog bijzonder pienter dus!

Tekst en foto: Tim van leeuwen

Geen opmerkingen: